Wie kiest de muziek op populaire radiozenders en wie kiest de muziek voor in de top 40?

Met populaire radiozenders bedoel ik met name de zenders die veelal Dance, hiphop en top 40 muziek draaien

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

De dagdagelijkse muziek in een programma wordt gekozen door de programmamakers terwijl de Top 40 samengesteld wordt aan de hand van de best verkochte platen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Top 40 wordt niet alleen bepaald door: best verkocht:
Met ingang van 1 november 2008 heeft de Stichting Nederlandse Top 40 de wijze van samenstellen van de populairste hitlijst van Nederland aangepast. Naast verkopen, downloads en airplay van diverse radiostations wordt nu ook het CMO (Continu Muziek Onderzoek) onderdeel van de wekelijkse samenstelling van de 40 populairste liedjes.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Top_40#Samenstelling_sinds_1_november_2008
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks voor de detaillering.
In Nederland op de landelijke zenders levert een DJ zijn lijst met nummers die hij wil draaien in bij de zenderleiding van die zender, deze geeft zijn fiat aan de nummers die toegestaan zijn (meestal de volledige keuze), dit om te voorkomen dat er klassiek gedraaid wordt op 3fm.

De top 40 wordt samengesteld aan de hand van de verkoopcijfers die verstrekt worden door de detailhandel.