Is het in Nederland, of in een ander koninkrijk, wel eens voorgekomen dat een koning(in) aftrad, terwijl de voorganger nog in leven was?

Als voorbeeld: Koning Willem-Alexander die aftreed, terwijl Beatrix dan nog in leven is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
paulus811
10 jaar geleden
Het nieuws deze week over België niet gevolgd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je de vraag niet goed begrepen hebt Paulus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad Paulus, volgens mij is de opvolger van Koning Albert niet meer in leven (sterker nog, hij kwam op de troon door het overlijden van zijn voorganger).
Antoni
10 jaar geleden
pompiedom, je bedoelt de VOORGANGER van Koning Albert (niet de OPVOLGER) in je reactie!

Antwoorden (1)

Het komt nauwelijks voor maar in schotland en griekenland is er wel eens om de troon gestreden dat de koning werd afgezet of een gedwongen abdicatie en dat diens zoon/neef/oom etc. op de troon kwam. Later kwam af en toe de oorspronkelijke koning terug.
Een voorbeeld hiervan is koning george I die werd opgevold door Alexander I en later werd george I weer koning.
Ook in engelands is dit voorgekomen tijdens de rozenoorlog.

Met vrijwillige abdicatie is dit nog nooit voorgekomen maar dit was vroeger ook niet gebruikelijk om af te treden. In engeland nog steeds niet.
In nederland en belgie is het nog nooit voorgekomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je antwoord! +1